
به گزارش خبرگزاری صداو سیما از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پیشنهاد رؤسای هیئت عامل ایمیدرو و ایدرو در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مبنی بر فعالیت این دو سازمان توسعهای بر پایه قانون تأسیس و اساسنامههای اصلی آنها، مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار گرفت.
محمدمسعود سمیعینژاد،با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رهبر انقلاب، سرداران وشهدای جنگ رمضان، تأکید کرد: بازسازی صنایع معدنی آسیبدیده بدون حرکت در مسیر اساسنامه و اختیارات قانونی ایمیدرو امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به محدودیتهای ناشی از بودجه و الزامات برنامه هفتم توسعه افزود: ایمیدرو دیگر امکان سیاستگذاری مستقل برای توسعه بخش معدن را ندارد و با اعتبارات کنونی، تحقق رشد ۱۳ درصدی این بخش ممکن نیست.
سمیعینژاد اظهار داشت: اکنون حدود ۴ میلیارد دلار طرح نیمهتمام در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد و توسعه این بخش تنها با بازگشت به اصول مندرج در اساسنامه سازمان ممکن است.
وی از مجلس شورای اسلامی خواست تا مجوز فعالیت پنجساله ایمیدرو و ایدرو طبق قوانین تأسیس و اساسنامههای اصلیشان را صادر کند.
وی به عملکرد ۲۴ ساله ایمیدرو اشاره کرد و گفت: در طول این سالها، بیش از ۲۷.۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری در طرحهای بزرگ ملی در حوزههای فولاد، مس، آلومینیوم، زغالسنگ، سرب و روی صورت گرفته که حاصل آن اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای نیم میلیون نفر بوده است.» سمیعینژاد همچنین از جذب بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی و راهبری اجرای دهها طرح معدنی خبر داد.
فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل ایدرو نیز در این نشست خواستار اجرای دقیق ماده ۵ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور شد و بر لزوم فعالیت سازمانهای توسعهای طبق اساسنامههای خود برای تسهیل سرمایهگذاریهای صنعتی تأکید کرد.
در پایان، اعضای کمیسیون ضمن بررسی طرح اصلاح قانون مالی تولید و زیرساختها، بیستوچهارمین سالگرد تأسیس ایمیدرو را به رئیس هیأت عامل این سازمان تبریک گفتند.