به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس این بخشنامه، صادرکنندگان میتوانند بدون نیاز به قرار گرفتن در صف تخصیص ارز و بدون انجام مراحل زمانبر اداری، از محل ارز صادراتی خود نسبت به واردات کالا اقدام کنند.
هدف از این تصمیم، تسهیل فرآیند واردات، کاهش زمان تأمین مواد اولیه و کالاهای ضروری و همچنین افزایش انعطافپذیری فعالان اقتصادی در مدیریت منابع ارزی است. با اجرای این بخشنامه، صادرکنندگان امکان خواهند داشت ارز حاصل از صادرات خود را بهصورت مستقیم در مسیر واردات کالاهای مشخصشده هزینه کنند و به این ترتیب روند مبادلات تجاری با سرعت و سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
در این دستورالعمل فهرستی شامل ۲۵۷۰ ردیف تعرفه گمرکی مجاز به واردات تعیین شده است که جزئیات آن از سوی دستگاههای ذیربط به فعالان اقتصادی اعلام خواهد شد