تأثیر خروج امارات از اوپک بر روند قیمت نفت

تابناک سه شنبه 08 اردیبهشت 1405 - 16:31
امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از اوپک و اوپک‌پلاس خارج می‌شود که ضربه‌ای سنگین به این گروه‌های صادرکننده نفت و عربستان سعودی، در بحبوحه شوک انرژی تاریخی ناشی از جنگ تحمیلی علیه ایران، وارد می‌کند.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ خروج مبهوت‌کننده امارات که یکی از اعضای قدیمی اوپک است، می‌تواند باعث ایجاد بی‌نظمی و تضعیف این گروه شود که معمولا به دنبال نشان دادن یک جبهه متحد با وجود اختلافات داخلی بر سر طیف وسیعی از مسائل، از ژئوپلیتیک گرفته تا سهمیه‌های تولید بوده است.

تولیدکنندگان عضو اوپک در خلیج فارس پیش از این به دلیل وضعیت امنیتی پیش آمده پس از تجاوز آمریکایی صهیونی به ایران، برای صادرات از طریق تنگه هرمز با مشکل مواجه بوده‌اند. اما خروج امارات از اوپک، یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، است که این سازمان را به کلاهبرداری از بقیه جهان با افزایش قیمت نفت متهم کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ همچنین حمایت نظامی آمریکا از خلیج فارس را با قیمت نفت مرتبط دانسته و گفته است که در حالی که آمریکا از اعضای اوپک دفاع می‌کند، آنها با تحمیل قیمت‌های بالای نفت از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که امارات، یک قطب تجاری منطقه‌ای و یکی از مهمترین متحدان واشنگتن، از کشور‌های عربی دیگر به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای محافظت از این کشور در برابر پاسخ ایران به تجاوزگری آمریکایی صهیونی در طول جنگ انتقاد کرد.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.