جایزه ۲۰ هزار تومانی برای هر کیلو گندم واریز می‌شود/ چاره‌ای جز پذیرش واقعیت‌های بازار ارز نداریم»

تابناک سه شنبه 08 اردیبهشت 1405 - 00:06
نوری قزلجه با تایید تامین نهاده‌ها با نرخ‌های گزاف، از تغییر پارادایمی خبر می‌دهد که در آن دولت برای حفظ امنیت غذایی، ناچار به پرداخت جوایز میلیاردی به تولیدکنندگان شده است.

در حالی که شکاف قیمتی میان گندم و نهاده‌های دامی، نان سفره مردم را در آستانه تبدیل شدن به خوراک دام قرار داده بود، نوری قزلجه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک از یک تصمیم مهم پرده برداشت. 

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در تشریح آخرین وضعیت تأمین بودجه خرید تضمینی و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان، از پیش‌بینی بودجه‌ای ۵۰۴ هزار میلیارد تومانیبرای خرید تضمینی گندم در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع این اعتبار، مطالبات کشاورزان بدون تأخیر پرداخت شود.

نوری قزلجه با اشاره به فرآیند قیمت‌گذاری در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی گفت: تشکل‌های بخش کشاورزی نقش صددرصدی در تعیین قیمت‌ها دارند اگرچه قیمت نهایی در آبان‌ماه ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، اما با توجه به آزادسازی نرخ ارز و برای جلوگیری از انحراف گندم به سمت خوراک دام، تجدیدنظر در این نرخ ایجاب می‌کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت محصول، جایزه تولید و تحویل گندم به مبلغ ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است که با احتساب این جایزه، کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به مراکز دولتی، مبلغی بین ۴۷ هزار و ۵۰۰ تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد که این سقف قیمتی بر اساس شاخص‌های کیفی، تغذیه مناسب و مراقبت‌های ویژه کشاورز متغیر خواهد بود.

واردات برای ذخایر استراتژیک؛ رقابتی با تولید داخل نداریم

نوری قزلجه در خصوص وضعیت تولید و نیاز کشور گفت: پیش‌بینی ما تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال جاری است که از این میزان، خرید ۱۰ میلیون تن هدف‌گذاری شده است با این حال، برای تکمیل ذخایر راهبردی و با توجه به نیاز مصرفی کشور، برنامه واردات گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی تدوین و قرارداد‌های آن منعقد شده است البته باید توجه داشت که واردات به معنای رقابت با محصول داخلی نیست، بلکه صرفاً جهت حفظ ضریب امنیت غذایی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی درمورد وضعیت تأمین نهاده‌های دامی گفت: با حذف مقررات زائد، ثبات در تأمین نهاده‌ها حاکم است و کالا حتی مازاد بر نیاز در سامانه «بازارگاه» عرضه می‌شود. 

او با تبیین علت گرانی نهاده‌ها با وجود وفور کالا گفت: عامل اصلی قیمت‌های فعلی، آزادسازی نرخ ارز و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره (ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) به تالار تجاری (ارز ۱۴۰ هزار تومانی) است و طبیعی است که وقتی هزینه تأمین ارز بیش از ۴ برابر شده و هزینه‌های حقوق گمرکی، ارزش افزوده، حمل‌ونقل و دستمزد نیز افزایش یافته، قیمت نهاده‌ها روند متفاوتی را طی می‌کند؛ اما در حال حاضر هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی در حال تأمین کالا با یک روال منطقی هستند.

به گزارش تابناک، به نظر می‌رسد اظهارات وزیر جهاد کشاورزی بیشتر نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم بزرگ در اقتصاد کشاورزی ایران است؛ جایی که دولت ناچار شده برای جلوگیری از بلعیده شدن نان مردم توسط دام‌ها به دلیل ارزان بودن گندم نسبت به نهاده‌های دامی، قیمت خرید تضمینی را با چاشنی جایزه تولید به نزدیک ۵۰ هزار تومان برساند که البته این اقدام اگرچه رضایت نسبی کشاورزان را در پی دارد، اما فشار سنگینی بر بودجه عمومی و نقدینگی دولت وارد خواهد کرد.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.