جاکارتا: ۲۰ درصد نفت ما وابسته به تنگه هرمز است

عصر ایران شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 14:19
وزارت انرژی اندونزی اعلام کرد که این کشور ۱۱۶ بلوک جدید نفت و گاز را به سرمایه‌گذاران جهانی عرضه کرده است.

وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی (ESDM) اعلام کرد که این کشور ۱۱۶ بلوک جدید نفت و گاز را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عرضه کرده است.

به گزارش ایرنا، «لائوده سلیمان»، مدیرکل نفت و گاز این وزارتخانه، به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر گشایش مناطق جدید عملیاتی، دولت در حال توسعه همکاری‌های فناورانه و عملیاتی در مناطق موجود نیز بر اساس آیین‌نامه شماره ۱۴ سال ۲۰۲۵ وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی است.

هدف تولید نفت اندونزی بر اساس قانون بودجه سال ۲۰۲۶، ۶۱۰ هزار بشکه در روز تعیین شده است. سلیمان تأکید کرد که اکتشافات بزرگ در چاه «گلیگا» (Geliga) در بلوک «گانال» (Ganal) در آب‌های شرق کالیمانتان که دارای ظرفیت حدود ۵ تریلیون فوت مکعب گاز و ۳۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی برآورد می‌شود، نقش مهمی در تحقق این هدف دارد.

مدیرکل نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی با اشاره به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی جهانی، بر تعهد دولت برای حفظ حاکمیت انرژی ملی تأکید کرد.

وی همچنین گفت که دولت پس از بسته شدن تنگه هرمز در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، اقدامات جامع کاهش ریسک را اجرا کرده است؛ تنگه‌ای که به‌طور متوسط مسیر انتقال ۲۰ درصد از نفت خام مورد نیاز این کشور است.

سلیمان افزود: در حال حاضر اقداماتی از جمله تنوع‌بخشی به واردات انرژی، بهینه‌سازی تأمین داخلی و سوخت‌های زیستی، بهبود عملکرد پالایشگاه‌ها، تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای سیاست‌های مصرف بهینه سوخت و گاز مایع در حال انجام است.

او با اشاره به تلاش برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری، اعلام کرد که وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اصلاحات مقرراتی از جمله انعطاف در قراردادها را در دستور کار قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاران می‌توانند میان الگوهای «گراس اسپلیت» (Gross Split) و «بازیافت هزینه» (Cost Recovery) یکی را انتخاب کنند یا بین آن‌ها جابه‌جا شوند.

مدیرکل نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اظهار داشت: اصلاحات در حال انجام است، فرصت‌ها فراهم شده و دولت از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کند در فصل جدید توسعه بخش بالادستی نفت و گاز اندونزی مشارکت کنند.

تنش‌ها در خاورمیانه در پی تجاوز آمریکایی-صهیونی به ایران در حالی ادامه دارد که دولت اندونزی پیشتر نیز از طریق شرکت نفت و گاز دولتی «پرتامینا» قیمت گاز مایع (LPG) غیریارانه‌ای را تا حدود ۱۸ درصد افزایش داد؛ اقدامی که در پی رشد قیمت‌های جهانی انرژی انجام شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.