مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: در مجموع، حدود ۴۰ درصد از مصرف انرژی کشور در ساختمانها و صنایع خرد و کوچک، حدود ۲۹ درصد در بخش حملونقل، ۲۷ درصد در صنعت و تنها ۴ درصد در بخش کشاورزی مصرف میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن محمدپور، مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با حضور در برنامه میز اقتصاد از عملکرد موفق وزارت نفت در جنگ رمضان خبر داد و گفت: جنگ رمضان پس از جنگ ۱۲ روزه رخ داد؛ فرصتی که به ما اجازه داد نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم و تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار مشکلات اندیشیده باشیم.
وی افزود: این آمادگی پیشدستانه، موجب شد تا در جنگ رمضان، تابآوری و پایداری لازم را در بخش تولید و توزیع انرژی داشته باشیم.
محمدپور بیان کرد: مدیریت موفقیتآمیز ناترازی انرژی، ذخیرهسازی به اندازه مورد نیاز، افزایش سطح ذخایر راهبردی از جمله اقدامات کلیدی وزارت نفت در این مدت بود که با اتخاذ تدابیر ویژه در این وزارتخانه، هیچ مشکلی در زمینه تأمین سوخت ایجاد نشد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تأکید کرد: این موفقیت فنی و اجرایی، به معنای رافع مسئولیت مردم و صنایع در حوزه مصرف نیست و ضروری است هموطنان صرفهجویی و مدیریت مصرف بهینه را رعایت کنند.
سه محور اصلی مدیریت ناترازی انرژی
وی با بیان اینکه تدبیر اصلی در کاهش مصرف، ایجاد تنوع در سبد سوخت بوده است، گفت: توزیع متوازن سوختها باعث شد فشار بر یک حامل انرژی خاص وارد نشود و از تشدید ناترازی جلوگیری شود.
محمدپور افزود: در دولت چهاردهم کارگروههای ویژهای برای جمعآوری گازهای مشعل تشکیل شد. هدف این است که در مدت یک سال و نیم آینده، بخش عمدهای از این گازها جمعآوری و به شبکه تزریق شود تا پایداری گاز کشور افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تصریح کرد: توسعه انرژیهای تجدیدپذیر برای جایگزینی سوختهای فسیلی در دستور کار قرار گرفت و تسهیلات ویژهای از سوی صندوق توسعه ملی به این بخش تخصیص یافته است تا بتوانیم بخشی از انرژی غیرتجدیدپذیر را به انرژیهای پاک سوئیچ کنیم.
راهکارهای کوتاهمدت برای صرفهجویی در مصرف انرژی کشور
محمدپور با اشاره به مصرف انرژی در بخشهای مختلف گفت: در مجموع، حدود ۴۰ درصد از مصرف انرژی کشور در ساختمانها و صنایع خرد و کوچک است، در حالی که حدود ۲۹ درصد در بخش حملونقل، ۲۷ درصد در صنعت و تنها ۴ درصد در بخش کشاورزی مصرف میشود.
وی بیان کرد: سهم کشاورزی در مصرف انرژی کم است، اما بیش از نیمی از مصرف انرژی در نیروگاهها صورت میگیرد. بنابراین، اگر قصد داریم در حوزه صرفهجویی در صنعت اقدام مؤثری انجام دهیم، باید راندمان نیروگاهها را افزایش دهیم و میزان مصرف در این بخش را کاهش دهیم. اصلیترین راهکارهای کوتاهمدت که میتواند تاثیرگذار باشد، شامل اصلاح الگوی مصرف از سوی مردم، تغییرات در سهمیهبندی صنایع و حملونقل، و تنوعبخشی در سبد سوخت است. این سه عامل میتواند نتایج قابل توجهی در مدت زمان کوتاه به همراه داشته باشد.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.