
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ میز اقتصاد امروز شبکه خبر با موضوع ضرورت صرفه جویی در شرایط امروز با حضور رضا کفیلی، مدیر کل مهندسی و راهبری شبکه توزیع توانیر بود.
کفیلی در ابتدا گفت: بخشی از زیرساختهای کشور مورد تهاجم دشمن صهیونی - آمریکایی قرار گرفت و هر اقدام کوچک مردم میتواند کمک بزرگی برای سازمانها باشد.
وی بزرگترین، مهمترین و اصلیترین کار مردم را صرفه جویی دانست و گفت: صرفه جویی با کارهایی سادهای، چون جابجایی ساعت اوج بار مثل استفاده از وسایل پرمصرفی، چون ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، اتو و... در ساعت بعد از ۲۲ تا ۷ صبح است یا خیلی از وسایل در حالی که کار نمیکند ولی به برق وصل است و برق مصرف میکند از پریز بیرون آورده شود یا استفاده از نور روز به جای لامپ میتواند بسیار موثر باشد.
مدیر کل مهندسی و راهبری شبکه توزیع توانیر گفت اگر هر خانواده یعنی یک میلیون خانوار یک لامپ ۱۰۰ وات را یکساعت خاموش کند. معادل ۱۰ گیگاوات وات ساعت صرفه جویی میتوانیم کنیم و این رقم بسیار بالایی است و باعث صرفه جویی زیادی در نیروگاهها میشود.
کفیلی گفت: ۹۰ درصد نیروگاهها در حال حاضر حرارتی هستند که برق کشور را تامین میکنند که اینها از سوخت استفاده میکنندو حول و حوش ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها نیروگاه گازی هستند؛ بنابراین با همین صرفه جویی باعث میشود تا میزان زیادی گاز در نیروگاهها صرفه جویی شود. وی گفت یک لامپ کوچک هم قطعا تاثیر گذار هست هم برای نیروگاهها و هم برای شبکهها و هم برای خدمت رسانی بهتر!
وی گفت: دو هزار نقطه در شبکه برق کشورمان در جنگ تحمیلی سوم مورد اسیب دشمن قرار گرفته است و باید قطعا بازسازی شود و به شرایط عادی برگردانده شود باید تا اوج بار تابستان به شرایط نرمال برگردد و اینجا قبل از اوج بار تابستان همکاری مردم در کاهش مصرف میطلبد از جمله بهینه سازی ساختمانها در منازل و ادارات با عایق سازی وسایل سرمایشی برای جلوگیری از هدررفت انرژی یا صنایع از دستگاههای با راندمان بالا استفاده کنند.
وی در بخش دیگر این گفتوگو به بحث مشوقها به مشتریان خوش مصرف پرداخت و گفت در همه شرایط بحث پلکانی تعرفه یعنی کسانی که مصرف آنها در جای الگوی مصرف قرار دارد عملا از یارانه انرژی برخوردار میشوند و در پرداخت مالی آنها تشویقی در نظر گرفته شده است. اما برای مصارف در اوج بار اگر کسانی مثل کشاورزان در اوج بار مصرف نکنند یا مصرف خود را کاهش دهند ۵ برابر تعرفه خود شان تشویقی به مدلهای مختلف دریافت میکنند. یا کشاورزان و صنایع اگر به سمت نیروگاه خورشیدی بروند از یکسری مدیریتهای بار معاف میشوند و از طرفی میتوانند مازاد ان را در بورس بفروشند و تشویق شوند.
وی گفت برای مردم عادی و مصارف مسکونی هم همین تعرفهها تشویق ایجاد میکند همین مساله در اوج بار هست یعنی کاهش مصرف باعث میشود قبض برق کمتری بپرازند.
وی گفت: سال گذشته حدود یک همت تشویقی به مردم، صنایع و کشاورزان پرداخت شد.
کفیلی در بخش دیگر سخنانش به پایداری و تاب آوری شبکه برق در جنگ تحمیلی سوم هم اشاره کرد و گفت: از لحاظ مدیریتی کل آنچه در کلان دیده شده بحث تجهیزات هوشمند و پیشرفته در کنار نیروی متخصص است که نیروهای پای کار بخش عمده کمک در این روزها بودند.
وی گفت: کل نیروگاههای ما به هم متصل هستند و زمانی که یک بخشی دجار محدودیت میشود نیروهای برق میتوانند آن را جایگزین کنند و از تولید سایر نیروگاهها استفاده کنند.
وی مزیت دیگر شبکه برق کشور را در تنوع نیروگاهها بیان کرد و گفت: ما تنوع نیروگاههای آبی، گازی، حرارتی و نیروگاههای تجدید پذیر داریم که جدیدا به شبکه پیوسته است که این باعث تاب آوری بیشتر شبکه برق میشود.
وی گفت: مزیت دیگر صنعت برق، شبکه هوشمند یکپارچهای داریم یعنی در سراسر شبکه توزیع و انتقال، رلهها وتجهیزات حفاظتی به صورت هوشمندانه قبل از اینکه اقدامی انجام شود تشخیص داده میشود که چه نقاطی را جدا کنند و این خود به پایداری شبکه کمک میکند.
وی با قدردانی از تمام کارکنان صنعت برق که غیرتمندانه پای کار ایران ایستادند از شهدای این صنعت در این جنگ هم نام برد و گفت شهید محمد باقر محمدی در شیفت کاری خود به شهادت رسید یا شهید سعید جلالی یکی از سیمبانان بود که در حین کار و در بمباران مجدد دشمن به شهادت رسید. یا شهدای استان تهران مثل شهید محمد مرادی، شهید علیرضا دهقانی، شهید احسان غمی و شهید زندی نسب از نخبگان این صنعت بودند.
وی در مورد سوخت جایگزین نیروگاهها هم گفت: اکثر نیروگاههای حرارتی قابلیت استفاده از سوختهای مایع جایگزین دارند و قطعا این نشان تاب آوری هست.
وی به شبکه توزیع هوشمند درمدیریت بار هم اشاره کرد و گفت: این شبکه در همه کشورهای دنیا روی آن کار میشود البته هنوز جای کار زیادی دارد و در زمینه مدیریت بهینه و مدیریت مصرف است و به این صورت هست که در محل مصرف کنتورهای هوشمند استفاده شود و در شبکهها از تجهیزات بسیار هوشمند استفاده شود و از سیستمهای برای راهبری استفاده شود تا به نیروگاهها برسیم. اول سامانههای نظارتی جدید در بحث نرم افزاری و سخت افزاری کمک کرده تا دادهها و اطلاعات روز از شبکه داشته باشیم و عملا بتوانیم آن شبکه هوشمند را مدیریت کنیم. دوم اینکه سیستمهای هوشمند دادههای خوبی از مصرف مشترکان میدهد و همین باعث برنامه ریزی لازم برای اینکه چه زمانهایی با شبکه بالا میرود و چه زمانهایی نیاز به مدیریت بار در شبکه هست و یا مشترکان پرمصرف مدیریت شوند.
کفیلی به جداسازی برق مراکز حیاتی مثل بیمارستانها از مراکز مسکونی هم اشاره کرد و گفت ناترازی سالهای اخیر باعث شد تا برنامه ریزی برای این مراکز صورت بگیرد و با پستها و فیدرهای اختصاصی برق این مراکز تامین شود و در شرایط جنگی هم بروز رسانی شد تا دچار قطعی ناگهانی برق نشوند.
وی گفت: اکثر تجهیزات صنعت برق از طراحی تا پیاده سازی بومی سازی شده و در کشور ساخته میشود. و شرکتهای دانش بنیان آن را تولید میکنند؛ و همه اینها بحث دانش لجستیک معکوس هست که این دانش به علت تحریم کشور به دست امده است.
وی گفت: قطعنامه کنوانسیون ژنو حمله به تاسیسات برق را جنایت جنگی بیان کرده چون سیستمهای برق چون غیرنظامی هست وقتی ضربه بخورد زندگی روزمره مردم دچار مشکل میشود یا قطعی برق در بیمارستانها شریانهای حیاتی را قطع میکند.
وی گفت: همه مستندات حقوقی جمع آوری شده تا به مراکز بین المللی داده شود تا از حقوق مردم و کارکنان صنعت برق بتوانند دفاع کنند.