عدالت و روح رقابت، قربانی تصمیم سازمان لیگ/ لااقل تعداد بازی‌های تیم‌ها را برابر می‌کردید!

خبرورزشی چهارشنبه 26 فروردین 1405 - 21:01
تصمیم امروز سازمان لیگ برای انتخاب نمایندگان ایران در آسیا، کاملا با روح رقابت و عدالت در ورزش در تضاد بود.

خبری که بالاخره مدت‌ها همه منتظرش بودند، ساعاتی قبل به شکل رسمی اعلام و بدون برگزاری ادامه لیگ، استقلال به عنوان صدرنشین فعلی جدول، نماینده ایران در لیگ نخبگان فصل بعد آسیا شد. تراکتور به عنوان تیم دوم به پلی‌آف رفت و برای انتخاب نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا همه چیز منوط به جام حذفی شد که اگر برگزار نشود سپاهان به عنوان تیم سوم جدول فعلی راهی آن تورنومنت می‌شود.

به شهادت آرشیو خبرورزشی که قبلا هم نوشته بودیم، محدودیت زمانی ایران تا دهم خرداد برای معرفی نمایندگان کشورمان در فصل بعد رقابت‌های آسیایی، مهمترین انگیزه و دلیل برای تعیین تکلیف لیگ بود. در تمام دنیا، هر رقابت در هر رشته ورزشی «برگزار می‌شود» تا روح رقابت و برتری‌طلبی در فضایی عادلانه ارضا شود اما این تصمیم اخیر فدراسیون این روح را از بین برد. همه می‌دانیم و قبول داریم که در شرایط فعلی، یک موقعیت استثنایی به وجود آمده که نه قرار است تکرار شود و نه قرار است همیشگی باشد، اما در همین شرایط اضطرار نیز باید به اصول و اولویت‌ها توجه داشت. چه اولویتی بزرگتر و مهمتر از خود روح ورزش و رقابت؟ این از آن مواردی است که خیلی‌ها می‌گویند بهتر بود اصلا نماینده‌ای از ایران به آسیا نمی‌رفت!

صرف نظر از نتایج فصول اخیر لیگ قهرمانان و لیگ نخبگان که نمایندگان کشورمان نتوانستند افتخاری برای فوتبال ما بیاورند، و با فرض ادامه این اتفاق در صورت انتخاب هر تیم، تنها برای ما یک اولویت می‌ماند که آن هم حفظ عدالت و روح رقابت بود. در فصلی که صدرنشین جدول لیگ بارها و بارها تغییر کرد و بسیار سراغ داریم که تیمی با سه پیروزی به بالای جدول می‌رسید و با سه شکست، موقعیتش در انتهای جدول به خطر می‌افتاد، با هیچ متر و و معیاری نمی‌شود هیچ کجای جدول را به عنوان ملاک در نظر گرفت!

عادلانه‌ترین کار ادامه مسابقات بود اما فرض را بر این می‌گذاریم که شرایطش نیست. می‌شد ده‌ها راهکار دیگر در نظر گرفت که به آن‌ها هم اینجا کاری نداریم؛ نکته اینجاست که در بهترین شرایط باید عدالت در جدول از لحاظ تعداد بازی برقرار می‌شد و آن وقت تیم برتر را به عنوان نماینده ایران معرفی می‌کردند! فراموش نکنیم استقلالی که به عنوان صدرنشین معرفی شده، به دلیل ناکامی در نتایج دور برگشت سرمربی خود را اخراج کرد!

در حال حاضر در جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر ذوب آهن ۲۱ بازی دارد، پنج تیم هر کدام ۲۳ بازی برگزار کرده‌اند، ۱۰ تیم دیگر ۲۲ مسابقه دارند، استقلال با ۲۲ بازی و ۴۱ امتیاز تیم نخست است و تراکتور و سپاهان هر کدام با همین تعداد بازی و ۳۹ امتیاز به خاطر تفاضل گل، دوم و سوم هستند؛ این یعنی در صورت برگزاری دیدار معوقه همین سه تیم امکان داشت استقلال تا رتبه سوم سقوط کند و سپاهانی که حالا جایی در بین نمایندگان ما ندارد، به صدر جدول برسد! سپاهانی که در نیم‌فصل قهرمان لیگ بود.

باز هم می‌گوییم اینجا کاری با اسم تیم‌ها و افراد نداریم، کاری با شکل انتخاب و این‌که با چه متر و معیاری به این فرمول رسیده‌اند نداریم، اینجا فقط حرف ما این است که عدالت در این انتخاب رعایت نشد و ای کاش حداقل دیدارهای معوقه فصل را به صورت مجتمع برگزار می‌کردند و آن وقت جدولی که تمام تیم‌ها در آن تعداد بازی یکسان می‌داشتند، ملاک انتخاب نماینده اول و دوم ایران برای لیگ نخبگان بود.

بیشتر بخوانید: تعویق لیگ برتر تا پس از جام جهانی؛ تصمیم نهایی سازمان لیگ در شرایط ویژه کشور

منبع خبر "خبرورزشی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.