
به گزارش گروه مسکن و شهرسازی خبرگزاری صداوسیما، سید جمال موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس توضیحات رئیس بنیاد مسکن، برای رسیدگی فوری به ساختمانهای آسیبدیده و آغاز روند بازسازی، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق ملی مسکن برداشت و برای این موضوع اختصاص داده شده است تا بتوان اقدامات اولیه برای جبران خسارات را آغاز کرد.
موسوی با اشاره به روند ارزیابی خسارات افزود: ارزیابیها توسط بنیاد مسکن انجام شده و بر اساس گزارشهای ارائه شده، تعدادی از ساختمانهای مسکونی نیازمند بازسازی کامل هستند و در برخی دیگر نیز تعمیرات جزئی یا اساسی باید انجام شود که برای هر کدام برنامهریزیهای لازم در نظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اسکان خانوادههای آسیبدیده نیز گفت: برای اسکان اضطراری، استانداریها اقداماتی را در نظر گرفتهاند و در بخش اسکان موقت نیز وزارت راه و شهرسازی درحال تمدید و فراهم کردن امکان استفاده از واحدهای موجود برای خانوادههایی است که خانههایشان آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده است.
موسوی افزود: همچنین تسهیلات و وامهایی برای این خانوادهها در نظر گرفته شده که روند پرداخت آنها در حال پیگیری است و موضوع تعمیرات جزئی واحدهای مسکونی نیز از طریق بنیاد مسکن در سطح کشور در حال انجام است.
وی با اشاره به ضرورت تأمین منابع مالی برای تسریع در روند بازسازی تصریح کرد: برداشت انجام شده از صندوق ملی مسکن تنها بخشی از منابع مورد نیاز است و اگر قرار باشد روند بازسازی با سرعت بیشتری انجام شود و مردم هرچه زودتر به خانههای خود بازگردند، لازم است منابع مالی بیشتری برای این موضوع تعریف شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بر همین اساس مقرر شد در جلسات بعدی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، موضوع تأمین منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی و جبران خسارات بهصورت جدی بررسی و منابع لازم برای این کار پیشبینی شود.
موسوی درباره طرح های عمرانی کشور گفت: بر اساس توضیحات وزیر راه و شهرسازی، طرح های عمرانی کشور با جدیت ادامه خواهد داشت و تأکید شده که پروژههای در حال اجرا نباید متوقف شوند.