طرح‌های بخش خصوصی برای بازسازی و حفظ تولید

صدا و سیما یکشنبه 16 فروردین 1405 - 21:31
معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: بخش خصوصی باید در حوزه تخصیص مواد اولیه و سیاست‌های ارزی، سیاست‌ها را منظم و مدون اعلام کند، در دولت تعهد می‌دهیم که سیاست‌های مصوب اتاق به‌صورت ویژه اجرا شود.
به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران؛ فرج‌الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران؛ ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت؛ محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، اعضای کمیسیون، اعضای هیئت نمایندگان اتاق ایران و مشارکت آنلاین روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در محل اتاق ایران برگزار شد.
 
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت با قدردانی از اتاق، تشکل‌ها و مجموعه بخش خصوصی که در جنگ تحمیلی مردانه پای‌کار ماندند، گفت: ما دو کار بزرگ در پیش داریم؛ کار اول این است که ارزیابی چندوجهی از واحد‌های آسیب‌دیده داشته باشیم و آنها را با حمایت‌های مالی، فکری، مدیریتی، حقوقی و... به نقطه قبل از آسیب برگردانیم.
 
وی ادامه داد: بحث دوم، سیاست‌گذاری است؛ چراکه بخش خصوصی باید در حوزه تخصیص مواد اولیه و سیاست‌های ارزی، سیاست‌ها را منظم و مدون اعلام کند. ما هم در دولت تعهد می‌دهیم که سیاست‌های مصوب اتاق به‌صورت ویژه اجرا شود.
 
در ادامه این نشست پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: نگاه غالب بخش خصوصی، خروج دولت از اقتصاد بوده و همچنان این تفکر را پیگیری می‌کنیم. این تفکر به‌صورت ویژه در دولت چهاردهم مدنظر بود و نوید حرکت به سمت تحقق این نگاه را می‌داد؛ چراکه سیستم به این نتیجه رسیده بود که تداوم کار با دخالت پررنگ دولت در اقتصاد امکان‌پذیر نیست؛ اما در شرایط کنونی باید تمهیداتی برای شرایط جنگ بیندیشیم و بعد از اتمام جنگ، برای تداوم خروج دولت از اقتصاد برنامه‌ریزی کنیم.
 
باقری ادامه داد: اول باید درک درستی از شرایط موجود داشته باشیم. پیشنهاد من این است که برای شرایط موجود و شرایط پساجنگ به‌صورت جداگانه بررسی و برنامه‌ریزی کنیم و با استخراج اولویت‌های اساسی در هر دو بخش، برای هر دو وضعیت آماده باشیم.
 
وی تأکيد کرد: همه ظرفیت‌های اتاق اعم از مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون‌ها و ... جهت ارزیابی و ارائه راهکار برای شرایط جنگ و پساجنگ استفاده شود.
 
فرج‌الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه دفاع ایران به غرور ملی تبدیل شده است، ابراز امیدواری کرد: با تداوم پایمردی‌ها شاهد پیروزی ایران عزیز باشیم و پس از آن دوشادوش یکدیگر برای بازسازی خسارت‌های جنگ و ویرانی‌ها تلاش کنیم.
 
 
معماری همچنین گفت: تصویر کلی ما این است که بخش عمده درآمد‌های بودجه، صرف امور جاری دولت خواهد شد و با توجه به حمله سنگین به زیرساخت‌های صنعت فولاد و پتروشیمی، باید برای اقتصاد پس از جنگ نقشه راهی تدوین کنیم چراکه بخش خصوصی باید میدان‌دار این عرصه باشد و چاره دیگری نیست.
 
معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران گفت: بعد از اتمام جنگ، اقتصاد نیازمند بازآفرینی است و بخش خصوصی باید پای‌کار باشد. گزارش‌های مختلفی تهیه شده و با شناختی که از وضعیت در دسترس است، انتظار داریم دولت جایگاه بخش خصوصی را بپذیرد تا در دوره بازسازی نقش پررنگ‌تری داشته باشد.
 
معماری گفت: ما نقشی برای خود تعریف کردیم و به شرایط جنگ هم آگاهیم. می‌دانیم که قبل از جنگ مشکلات و ناترازی زیاد داشتیم و با جنگ اوضاع پیچیده‌تر شده است؛ اما برای بازسازی تلاش خواهیم کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.