به گزارش اقتصادنیوز، حمله آمریکا و اسرائیل به ایران از 9 اسفند آغاز شد و تا امروز 2 فروردین ماه 1405 ادامه یافته است. در جدیدترین تحولات از جنگ علیه ایران، روز گذشته ائتلاف آمریکایی - اسرائیلی به تاسیسات هسته ای نطنز حمله کردند.
از سوی دیگر وزارت خزانهداری آمریکا رسماً اجازه فروش نفت ایران را صادر کرد. عباس عراقچی، وزیرخارجه کشورمان نیز این سیگنال را فرستاد که ایران به دنبال «آتشبس» نیست؛ بلکه خواستار «پایان کامل، جامع و بادوام جنگ» است.
اما حمله به نطنز با واکنش فوری ایران نیز روبرو شد و از ساعاتی پیش حملات موشکی ایران به شهر عراد در سرزمین های اشغالی کلید خورد.
«اقتصادنیوز» در بیست و سومین روز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به مثابه بیست و دو روز گذشته مهمترین اخبار مرتبط با این عملیات نظامی را منتشر می کند.
بنا بر روایت سایت انتخاب، موشک بالستیک ایرانی به عراد در جنوب اسرائیل اصابت کرد. گزارشها از تخریب گسترده و تلفات در عراد (Arad) به دنبال اصابت موشک ایرانی حکایت دارد.
شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حمله موشکی ایران به عراد بیشترین تعداد مجروحان را از زمان آغاز جنگ به جا گذاشته و یک محله کامل را ویران کرده است.
براساس اخبار اعلام شده، بنیامین نتانیاهو در واکنش به حملات ایران گفت: ما در حال گذراندن شب بسیار سختی در جنگ هستیم.
«یک مقام ارشد ایرانی» به شبکه الجزیره گفت که ایران مسئول حمله موشکی به جزیره دیهگو گارسیا نیست.
او سپس تأکید کرد که هرگونه تلاش از سمت دشمن برای گسترش دامنه حملات، با تشدید بیسابقه اقدامات در تنگه هرمز مواجه خواهد شد.
این مقام ایرانی همچنین گفت که ایران گزینههای متعددی در دسترس دارد و هر تجاوزی به زیرساختهای ایران، با نابودی کامل و فوری زیرساختهای حیاتی رژیم اشغالگر اسرائیل پاسخ داده خواهد شد.
یک منبع مطلع در سپاه پاسدارن گفت: برخلاف شایعات کذب مطرح در فضای مجازی، ایران هیچگونه هشداری درباره تخلیه دوحه قطر و رسانههای قطری صادر نکرده است.
وی افزود: حمله به رسانه در ذات صهیونیستهاست و نسبتی با ایران ندارد.
این منبع مطلع تاکید کرد: همانطور که بارها تاکید شده، ایران ملتها و دولتهای منطقه را برادر خود میداند و تنها به منافع آمریکاییها و صهیونیستها در منطقه حمله میکند.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام کرد: آژانس بینالمللی انرژی اتمی از گزارشها درباره حادثه موشکی در شهر دیمونای اسرائیل آگاه بوده و نشانهای از آسیبدیدگی در مرکز تحقیقات هستهای «نگو» دریافت نکرده است.
اطلاعات دریافت شده از کشورهای منطقه نشانگر سطح تشعشعات غیرعادی نیست.»
مدیرکل رافائل گروسی که از نزدیک درحال بررسی این تحولات است، تاکید داشته که طرفین بهویژه در نزدیکی تاسیسات هستهای باید از خود نهایت خویشتنداری نظامی را نشان دهند.
به گزارش الجزیره، وزارت امور خارجه عربستان سعودی به وابسته نظامی ایران، دستیار او و سه عضو دیگر هیئت اعزامی اطلاع داده است که ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نوشت؛
اگر ایران ظرف ۴۸ ساعت از همین لحظه تنگه هرمز را بهطور کامل و بدون تهدید باز نکند، ایالات متحده آمریکا به نیروگاههای مختلف آنها حمله کرده و آنها را از بین خواهد برد، و ابتدا از بزرگترین آنها شروع خواهد کرد. |خبرآنلاین
شبکه المیادین گزارش داد که پایگاه ویکتوریا آمریکا در بغداد هدف حمله چندین پهپاد قرار گرفته است.
این شبکه به تلفات احتمالی این حمله هیچ اشاره ای نکرده است.
از سوی دیگر شبکه الجزیره نیز گزارش داد که صدای چندین انفجار در غرب بغداد شنیده شده است.
همچنین یک مقام امنیتی عراقی به الجزیره گفت که پدافند هوایی پایگاه پشتیبانی لجستیک آمریکا در مجاورت فرودگاه بغداد در حال مقابله با دو پهپاد هستند.
این مقام امنیتی همچنین اعلام کرد که پایگاه پشتیبانی لجستیک آمریکا در مجاورت فرودگاه بغداد هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.
یک مقام عالیرتبه امنیتی-سیاسی ایران در گفتوگو با شبکه المیادین گفت: ایران برای توقف جنگ، شش شرط اساسی را در قالب یک معادله حقوقی-راهبردی جدید مطرح کرده است.
وی افزود: «نخست، ارائه تضمین برای عدم تکرار جنگ؛ دوم، تعطیلی پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه؛ سوم، پرداخت غرامت از سوی طرف متجاوز به ایران؛ چهارم، پایان دادن به جنگها در تمامی جبهههای منطقه؛ پنجم، ایجاد یک نظام حقوقی جدید برای تنگه هرمز؛ و ششم، محاکمه و تحویل عناصر رسانهای معاند علیه ایران به کشور» از جمله این شروط است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ شرکتهای پالایش نفت هند قصد دارند پس از صدور مجوز موقت توسط آمریکا برای فروش نفت از ایران، خرید نفت از این کشور را از سر بگیرند.
سایر شرکتهای پالایش آسیایی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا میتوانند نفت ایران را خریداری کنند یا خیر.
چندین انفجار شدید در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در جنوب ریاض گزارش شده است.
برخی منابع از حملات پهپادی و موشکی به این پایگاه خبر میدهند.
در کویت نیز پس از به صدا در آمدن آژیرهای هشدار صدای چندین انفجار در مقر ارتش آمریکا در این کشور شنیده شده است.
وزارت دفاع امارات از فعال شدن سامانه پدافندی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران خبر داده است.
وزارت دفاع عربستان هم خبر داد: یکی از ۳ موشک بالستیک شلیک شده به سمت ریاض را رهگیری کردیم اما ۲ موشک اصابت کرد.
سخنگوی قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا(ص) گفت: پیرو هشدارهای قبلی، چنانچه زیرساختهای سوخت و انرژی ایران از سوی دشمن مورد تجاوز قرار گیرد، کلیهی زیرساختهای انرژی، فن آوری اطلاعات و آب شیرینکن متعلق به آمریکا و رژیم در منطقه، هدف قرار خواهند گرفت.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در موج هفتاد و سوم عملیات وعده صادق ۴، تأسیسات نظامی و مراکز امنیتی در «عراد»، «دیمونا»، «ایلات»، «بئرالسبع» و «کریات گت» در جنوب سرزمینهای اشغالی فلسطین و پایگاههای علی السالم، منهاد، الظَفره ارتش تروریست آمریکا در منطقه توسط سامانههای موشکی فتاح و قدر و عماد و پهپادهای انهدامی، مورد اصابت دقیق قرار گرفتند.
وزارت دفاع قطر روز یکشنبه اعلام کرد که یک فروند بالگرد این کشور در آبهای خلیج فارس سقوط کرده است.
قطر علت این حادثه را نقض فنی اعلام کرده است.
وزارت دفاع قطر اعلام کرده که عملیات جست وجو برای یافتن خدمه و مسافران این بالگرد در جریان است.
سناتور کریس مورفی، دموکرات، به تهدید ترامپ واکنش نشان داد و گفت: او کنترل جنگ را از دست داده و وحشت کرده است.
عراق به شرکتهای نفتی بینالمللی گفته تا تولید خود را کاهش دهند؛ همچنین به دلیل اختلال در صادرات از جنوب این کشور، وضعیت اضطراری را اعلام کرده است.
به نوشتۀ آرگوس مدیا، عراق عملا دسترسی به ظرفیت صادراتی ۳.۴ میلیون بشکه در روز از طریق بصره را به دلیل توقف تقریبا کامل عبور و مرور از تنگۀ هرمز از دست داده است.
وزارت نفت عراق رسیدن ذخایر نفت خام به حداکثر ظرفیت خود را دلیل این اقدام اعلام کرده است.
«دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا مدعی شد که «ایالات متحده، ایران را از نقشه محو کرده است».
وی طی پیامی در شبکه «تروث سوشال» همچنین مدعی شد که «چند هفته زودتر از موعد» به اهداف خود رسیده است!
ترامپ در ادامه خیالپردازیهای خود، افزود: «آنها بهدنبال توافق هستند. اما من چنین قصدی ندارم!»
ولی نصر مشاور سابق اوباما نوشت: ایران پیشنهاد آمریکا مبنی بر اینکه میتواند تحریمهای نفتی ایران را لغو کند، رد کرد. تبدیل قیمت نفت به یک دارایی راهبردی، هسته اصلی استراتژی جنگی ایران بوده است. این موضوع آمریکا را غافلگیر کرده و مسیر جنگ را تغییر داده است. اینکه واشنگتن آماده لغو تحریمهای ایران به ارزش ۱۴ میلیارد دلار است، نشان میدهد این استراتژی چقدر مؤثر بوده است.
وی گفت: تهران قرار نیست این استراتژی را کنار بگذارد، بلکه اگر چیزی هم باشد، ایده لغو تحریمها را نشانه ناامیدی در واشنگتن تعبیر کرده و فشار بر قیمت نفت را بیش از پیش ادامه خواهد داد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در واکنش به حمله موشکی سنگین ایران به عراد و دیمونا در جنوب اراضی اشغالی که در جریان آن دهها تن کشته و زخمی شدند، گفت: درجنگ و برای آینده مان، شب سختی را می گذرانیم.
وی در عین حال مدعی شد: مصمم به زدن دشمنانمان در همه جبهه ها هستیم.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پی حمله موشکی به دیمونا گفت: اطلاعات دریافتی از کشورهای منطقه حاکی از آن است که هیچ سطح غیرعادی از تشعشعات رادیواکتیو ثبت نشده است.
ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ساعتی پیش یک فروند پهپاد رزمی و مسلحِ دشمن صهیونی آمریکایی، قبل از انجام هرگونه عملیات رزمی در آسمان تهران، مورد اصابت قرار گرفت و متلاشی شد.
از ابتدای جنگ تحمیلی اخیر تاکنون، ۱۲۷ فروند انواع پهپادهای پیشرفته دشمن مورد هدف پدافند هوایی کشور قرار گرفته و منهدم شدهاند.
تریتا پارسی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی-سوئدی، بنیانگذار و نایب رئیس اجرایی مؤسسه کوئینسی در یادداشتی نوشت؛
ترامپ همین الان تهدید کرد که اگر ایران تنگه هرمز را ظرف ۴۸ ساعت باز نکند، تمام نیروگاههای ایران را بمباران خواهد کرد.
ما میدانیم که ایران از این تهدید پیروی نخواهد کرد. اگر ترامپ به تهدیدات خود عمل کند، تهران احتمالاً به تأسیسات انرژی در سراسر خلیج فارس و همچنین اسرائیل حمله خواهد کرد. در حال حاضر، واقعاً احمقانه است که فکر کنیم این کار را نخواهد کرد.
با افزایش قیمت نفت و گاز، افزایش هزینههای مواد غذایی در ایالات متحده و بسته شدن اکثر مسیرهای خروجی باقیمانده، وضعیت از قبل هم بدتر خواهد شد.
تشدید تنش فقط سناریوی باخت-باخت را تشدید میکند. هر دو طرف باید در مورد مسیرهای خروج جدی باشند. هیچ یک از طرفین نباید به دنبال تحقیر طرف مقابل باشد. هیچ یک از طرفین نمیتواند دیگری را مجبور به تسلیم کند.
هر دو باید بتوانند روایتی قانعکننده از پیروزی برای مخاطبان خود بسازند. آنها ممکن است هنوز متوجه این موضوع نشده باشند، اما در نهایت هم ایالات متحده و هم ایران در چنین خروجی منافع مشترکی دارند.
ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیهای اعلام کرد: تجمعات بیش از ۵۰ نفر در جنوب اراضی اشغالی تا تاریخ ۲۴ مارس (۴ فروردین) ممنوع شده است.
در این بیانیه آمده است: «تجمعات تا سقف ۵۰ نفر مجاز است، به شرطی که امکان دسترسی به یک فضای حفاظتشده استاندارد در زمان لازم وجود داشته باشد.»همچنین فعالیت موسسات آموزشی در این مناطق تا تاریخ مشخصشده ممنوع شده است. این محدودیتها شامل مناطق مسکونی در صحرای «نگو»، دریای مرده و چند منطقه دیگر میشود.
سید عباس عراقچی در تماس با البوسعیدی ضمن تبریک عید سعید فطر دیدگاه های کشورمان را در خصوص آخرین تحولات منطقه و تجاوز ظالمانه آمریکایی- صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران تشریح نمود.
البوسعیدی نیز متقابلا ضمن تبریک عید فطر همچنین فرا رسیدن سال جدید و نوروز را به وزیر امور خارجه و مردم کشورمان تبریک گفت.
دو وزیر خارجه در پایان بر استمرار رایزنی ها بین طرفین تاکید کردند.