به گزارش اقتصادنیوز، دو هفته از اولین حمله موشکی به تهران و آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران گذشت؛ دو هفته تبادل آتش پی در پی که تبعات آن هر روز عیانتر میشود؛ و حالا این جنگ در حالی وارد روز پانزدهم میشود که روز گذشته انفجارهایی در نقاط مختلفی در تهران، اصفهان و قم صورت گرفت.
از سوی دیگر ایران نیز چندین موج از حملات موشکی انجام داد و اهداف آمریکایی و اسرائیلی را هدف قرار داد.
«اقتصادنیوز» در پانزدهیمن روز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به مثابه چهارده روز گذشته مهمترین اخبار مرتبط با این عملیات نظامی را منتشر می کند.
*********
عراقچی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ایالات متحده ماهها تلاش کرد با فشار و زورگویی هند را وادار کند واردات نفت از روسیه را متوقف کند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اما تنها دو هفته پس از جنگ با ایران، کاخ سفید اکنون به جهان از جمله هند التماس میکند که نفت خام روسیه را خریداری کنند.
عراقچی گفت: اروپا تصور میکرد با حمایت از جنگ غیرقانونی علیه ایران، حمایت آمریکا را در برابر روسیه به دست خواهد آورد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: واقعاً رقتبار است.
یک مقام نیروی هوایی آمریکا در گفتوگو با سیانان فاش کرد که هواپیمای سوخترسان KC-135 که روز پنجشنبه در غرب عراق منهدم شد و به کشته شدن تمامی 6 سرنشین آن انجامید، به هیچگونه سیستم خروج اضطراری مانند صندلی اجکشن (صندلیپران) یا چتر نجات مجهز نبوده است.
بهگفته این مقام نظامی، این هواپیما که شباهت زیادی به هواپیماهای ترابری دارد، معمولاً در جریان عملیاتهای فعال در منطقه، دور از محدوده تهدید نگه داشته میشود و به همین دلیل تجهیزات نجات سرنشینان در آن تعبیه نشده است.
این مقام تأکید کرد: «هیچ امکانی برای اجکشن یا خروج از هواپیما در آسمان وجود ندارد.»
موج حملات موشکی سپاه در پازدهمین روز از جنگ در ساعات اولیه بامداد روز شنبه 23 اسفند آغاز شد آنطور که تسنیم نوشت: گزارش های اولیه از اصابت موشکی ایرانی در النقب در اراضی اشغالی حکایت دارد .
برخی منابع درباره کشته شدن خاخام ارشد صهیونیستها در حملات موشکی ایران خبر دادند. خاخام کالمان مایر بر، خاخام ارشد اشکنازی اسرائیل و رئیس شورای خاخامهای ارشد رژیم صهیونیستی است.
سفارت ایران در آنکارا شلیک از سوی جمهوری اسلامی به ترکیه را تکذیب کرد و نوشت: در پی انتشار خبرهایی درباره رهگیری مهمات وارد شده به حریم هوایی ترکیه بدین وسیله تاکید می شود؛ هیچ پرتابه ای از ایران به سوی ترکیه شلیک نشده است.
وزارت کشور قطراعلام کرد مقامات مربوطه تعدادی از مناطق مشخص شده را به عنوان یک اقدام احتیاطی موقت و به منظور حفظ امنیت عمومی تا زمان فروکش کردن تهدید، تخلیه میکنند.
تسنیم از شنیده شدن صدای ۸ انفجار مهیب در بحرین خبر داد.
المیادین به نقل از رسانه عبری اعلام کرد: فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین هدف حمله پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۶» قرار گرفت.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی خود نوشت: به دستور من، فرماندهی مرکزی ایالات متحده یکی از قدرتمندترین حملات بمباران در تاریخ خاورمیانه را اجرا کرد و تمام اهداف نظامی در «جزیره خارک»، نگین درخشان ایران را بهطور کامل نابود کرد.
سلاحهای ما قدرتمندترین و پیشرفتهترین سلاحهایی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است، اما به دلایل اخلاقی و انسانی، من تصمیم گرفتم که زیرساختهای نفتی این جزیره را از بین نبرم.
با این حال، اگر ایران یا هر کس دیگری، اقدامی برای اختلال در عبور آزاد و ایمن کشتیها از تنگه هرمز انجام دهد، من بلافاصله در این تصمیم تجدیدنظر خواهم کرد.
در پی حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «پرنس سلطان» در عربستان سعودی، دستکم ۵ هواپیمای سوخترسان نیروی هوایی آمریکا که روی زمین مستقر بودند آسیب دیدهاند.
روزنامه والاستریت ژورنال (WSJ) گزارش داد که این هواپیماها آسیب دیده اما بهطور کامل منهدم نشدهاند و در این حمله هیچ تلفات انسانی گزارش نشده است.
بازار نفت در مرز ۱۰۴ دلار در هر بشکه به مدت ۲ روز بسته شد.
صبح امروز، واشنگتن برای ۳۰ روز تحریمهای نفتی روسیه را لغو کرد تا به گفته وزیر خزانهداری دولت ترامپ، اسکات بسنت، «ثبات به بازار انرژی» بیاورد.
توتال، غول نفتی فرانسوی، اعلام کرد که به دلیل تعطیلیهای ناشی از درگیریهای جاری در خاورمیانه، ۱۵ درصد از تولید جهانی خود را از دست خواهد داد.
این شرکت اعلام کرد که تولید خود در قطر، عراق و بخشهای دریایی امارات متحده عربی را متوقف کرده یا در حال توقف آن است.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفتوگو با ریانووستی گفت: دیدار پوتین با رهبر جدید ایران ممکن است در سال جاری و در جریان نشست خزر برگزار شود.
وی گفت: ما به دنبال آسیب رساندن به کشورهای منطقه نیستیم. ما کشورهای منطقه را مسلمان و دوستان خود میدانیم و به هیچ وجه نمیخواهیم جبهه جدیدی میان ما باز شود
به گزارش عصر ایران، جزیره ایرانی خارک توسط جنگنده های متجاوز آمریکایی هدف قرار گرفت و البته آسیبی به تاسیسات نفتی آن وارد نشد. از این رو، بی مناسبت نیست که نگاهی به این جزیره و اهمیت آن بیندازیم.
جزیره خارک یکی از مهمترین جزایر ایران در شمال خلیج فارس است که در حدود ۳۸ کیلومتری ساحل بندر گناوه در استان بوشهر قرار دارد. این جزیره از نظر جغرافیایی در قلب مسیرهای انرژی خلیج فارس واقع شده و به دلیل وجود تأسیسات نفتی بزرگ، جایگاهی راهبردی در اقتصاد و امنیت انرژی ایران دارد.
جزیره خارک یک جزیره نسبتاً کوچک اما مهم است. طول آن حدود ۸ کیلومتر و عرض آن بین ۴ تا ۵ کیلومتر است و در بخش شمالی خلیج فارس قرار دارد. این موقعیت باعث شده خارک به یکی از نقاط کلیدی در مسیر کشتیرانی و صادرات نفت ایران تبدیل شود.
مهمترین ویژگی خارک، نقش آن در صنعت نفت است. در این جزیره بزرگترین پایانه صادرات نفت ایران قرار دارد؛ پایانهای که بخش عمده نفت خام کشور از طریق آن بارگیری و با نفتکشها به بازارهای جهانی صادر میشود.
در این پایانه امکان پهلوگیری همزمان چند نفتکش بزرگ وجود دارد و ظرفیت ذخیرهسازی میلیونها بشکه نفت فراهم شده است. در واقع خارک را می توان شریان اصلی صادرات نفت ایران دانست.
جزیره خارک علاوه بر اهمیت اقتصادی، جایگاه مهمی در تاریخ معاصر ایران نیز دارد. در دوران جنگ 8 ساله ایران و عراق این جزیره مجموعا 2800 بار مورد هدف قرار گرفت، اما با وجود بیش بمباران های مکرر، صادرات نفت از این منطقه متوقف نشد و فعالیت پایانه نفتی ادامه یافت.
جزیره خارک اگرچه از نظر مساحت کوچک است، اما به دلیل تمرکز تأسیسات نفتی، نقش کلیدی در صادرات نفت ایران و موقعیت راهبردی در خلیج فارس، یکی از مهمترین نقاط اقتصادی و ژئوپلیتیکی کشور به شمار میرود.
به همین دلیل است که ایران تهدید کرده است که در صورت تعدی به تاسیسات نفتی این جزیره و سایر نقاط کشور، تاسیسات نفتی منطقه که شرکت های آمریکایی سهامدار آنها هستند، بلافاصله مورد هدف قرار خواهد گرفت.
یک مقام ارشد ایرانی به سیانان میگوید که ایران در حال بررسی اجازه عبور به تعداد محدودی نفتکش از تنگه هرمز است، مشروط بر اینکه محموله نفتی با یوان چین معامله شود.
این منبع افزود: این اقدام احتمالی در حالی صورت میگیرد که جمهوری اسلامی در حال کار بر روی یک طرح جدید برای مدیریت جریان نفتکشها از طریق این تنگه است.
نفت بینالمللی تقریباً به طور کامل با دلار معامله میشود، به استثنای نفت روسیه تحت تحریم که با روبل یا یوان معامله میگردد.
چین در چند سال گذشته تلاش کرده است تا نفوذ خود را برای خرید نفت با یوان، به ویژه در عربستان سعودی، افزایش دهد. اما دلار همچون ارز ذخیره جهانی باقی مانده و یوان در بازار جهانی به طور گسترده پذیرفته نشده است.