پایان موج فروش در بازار سرمایه؟

دنیای اقتصاد جمعه 22 اسفند 1404 - 15:49
دنیای اقتصاد: در نخستین هفته بازگشایی بازار سرمایه پس از تعطیلی عمومی 7 روزه در کشورمان، معاملات صندوقهای درآمد ثابت بازار سرمایه از سرگرفته شد. با وجود آن که در اولین روز دادوستدهادر روز یکشنبه، 17 اسفندماه پول قابل توجهی توسط حقیقیها از این ابزار بدون ریسک خارج شد، اما روند معاملات به مرور به سمت تعادل پیش رفت. به طوری که حتی در روز سه شنبه، این ETFها مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفتند. بر اساس اظهارات کارشناسان، با توجه به سود قابل توجه این صندوقها در شرایطی که همه بازارها تعطیل هستند، جریان پول بیشتری را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار از روز یکشنبه هفته گذشته طبق اطلاعیه ای مجوز آغاز معاملات صندوقهای درآمد ثابت را صادر کرد. هرچند این نهاد ناظر اعلام کرد بازار سهام تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. در نخستین روز بازگشایی صندوقهای درآمد ثابت با وجود آنکه انتظار میرفت، همانند جنگ ۱۲روزه پول قابل توجهی از این ابزار خارج شود، اما حقیقیها به خروج کمتر از ۷همت رضایت دادند. نیاز برخی از سهامداران به نقدینگی در شرایط خاص فعلی کشور سبب شد تا ارزش معاملات صندوقهای درآمد ثابت در روز یکشنبه از مرز ۴۳همت عبور کند. این درحالی است که در نخستین روز بازگشایی بازار در میانه جنگ ۱۲ روزه، بیش از ۱۸همت از این صندوقها خارج شده بود. این موضوع نشان میدهد اهالی بازار سرمایه در شرایط کنونی، هیجانات خود را برای قرارگرفتن در سمت فروش کنترل کردند. 

برخی از فعالان بازار سرمایه بر این اعتقاد بودند که بهتر است سرمایه گذاران، بخشی از معاملات خود را به روزهای آینده موکول کنند. چرا که احتمالا با کاهش هیجانات، سود چند روز تعطیل بازار نیز به قیمت هر واحد صندوق افزوده خواهد شد. این درحالی است که بخش قابل توجهی از صندوقها در همان روز اول، سود روزهای تعطیل بازار را پرداخت کردند. 

حرکت به سمت تعادل

از دومین روز بازگشایی بازار، صندوقهای درآمد ثابت به سمت متعادل شدن حرکت کردند. خروج پول از این ابزارهای بدون ریسک، در روز دوشنبه به هزار و 400میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین ارزش دادوستدهای این صندوقها به 16همت رسید. با کاهش "تقاضای حیاتی" سهامداران از بازار سرمایه برای برداشت پول نقد، در روز سوم معاملات، ETFهای درآمد ثابت موفق شدند تا میزبان حدود 900میلیارد تومان پول حقیقی باشند. در مجموع برآیند تغییر مالکیت حقیقی بازار سهام نشان میدهد که درهفته اول بازگشایی ها حدود 7هزار و 400میلیارد تومان به واسطه افراد حقیقی از بازار خارج شده است. در شرایطی که تمام بازارها در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، شاید استفاده از صندوقهای درآمد ثابت و سود بدون ریسک این ابزار بهترین راه مدیریت سرمایه در شرایط خاص کشور باشد. از این رو احتمال دارد در روزهای آینده بازهم جریان پول به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.