استاندار تهران: رژیم صهیونیستی مناطق مسکونی و مراکز درمانی را هدف قرار می دهد

صدا و سیما پنج شنبه 21 اسفند 1404 - 12:26
استاندار تهران تأکید کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، در روزهای گذشته مناطق مسکونی، مراکز درمانی و زیرساخت‌های خدماتی در تهران هدف حملات رژیم های تروریستی آمریکا و اسرائیل قرار گرفته است که نقض صریح پروتکل‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

استاندار تهران: هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی و مراکز درمانی در تهران نقض آشکار قوانین بین‌المللی استبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمدصادق معتمدیان در گفت‌وگوی بین‌المللی با شبکه پرس‌تی‌وی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه حملات صرفاً متوجه زیرساخت‌های نظامی ایران است، در روزهای گذشته بخش قابل توجهی از این حملات در استان تهران مناطق مسکونی را هدف قرار داده است.
وی افزود: در جریان این حملات، تعدادی از هموطنان در مناطق مسکونی جان خود را از دست داده‌اند و برخی مراکز تجاری، بهداشتی و درمانی نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند؛ اقداماتی که به‌طور کامل مغایر با تمامی پروتکل‌ها و قواعد بین‌المللی است.
استاندار تهران با اشاره به هدف قرار گرفتن مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: این مراکز صرفاً به ارائه خدمات درمانی به بیماران مشغول بودند و هیچ کارکرد نظامی نداشتند، با این حال مورد حمله قرار گرفته‌اند و بخشی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان تهران در این حملات آسیب دیده است.
معتمدیان همچنین با اشاره به حملات انجام شده علیه زیرساخت‌های تأمین سوخت در تهران تصریح کرد: این مراکز نقشی حیاتی در تأمین سوخت حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری دارند و نظامی محسوب نمی‌شوند، اما هدف حملات قرار گرفته‌اند.
وی افزود: در پی این حملات و انفجار در برخی تأسیسات ذخیره سوخت که در بافت شهری قرار دارند، در روزهای اخیر دود غلیظی بخش‌هایی از شهر را فرا گرفته که می‌تواند سلامت شهروندان به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را تهدید کند.
استاندار تهران با اشاره به پیامدهای زیست‌محیطی این حملات گفت: انتشار آلاینده‌هایی نظیر دی‌اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ذرات معلق ریز می‌تواند خطرات قابل توجهی برای سلامت عمومی ایجاد کند.
معتمدیان در ادامه با اشاره به هدف قرار گرفتن مراکز رسانه‌ای اظهار کرد: در جریان جنگ ۱۲ روزه و همچنین در حملات اخیر، برخی مراکز رسانه‌ای که صرفاً وظیفه اطلاع‌رسانی و انتقال اخبار را بر عهده دارند نیز هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند که این موضوع نقض آشکار تمامی پروتکل‌های بین‌المللی است.
وی خاطرنشان کرد: حمله به مراکز رسانه‌ای نشان‌دهنده تناقض آشکار در ادعاهای کسانی است که خود را مدافع دموکراسی و آزادی بیان معرفی می‌کنند، در حالی که با هرگونه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی مقابله می‌کنند.
۱۲ مرکز درمانی در حملات اخیر آسیب دیدند؛ خدمات‌رسانی درمانی بدون وقفه ادامه دارد
معتمدیان در ادامه گفت‌وگوی بین‌المللی با شبکه پرس‌تی‌وی با اشاره به خسارات وارد شده به مراکز درمانی در پی حملات اخیر اظهار کرد: دست‌کم ۱۲ مرکز درمانی، از جمله مراکز ارائه‌دهنده خدمات اورژانسی که به‌طور مستقیم به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، در این حملات مورد آسیب و هدف قرار گرفته‌اند.
وی افزود: با پیش‌بینی‌های انجام شده، اقدامات ویژه‌ای برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شد و بیماران از مراکزی که بیشترین آسیب را دیده بودند به سرعت به مراکز درمانی دیگر منتقل شدند تا روند ارائه خدمات درمانی به شهروندان با اختلال مواجه نشود.
استاندار تهران تأکید کرد: با وجود فشارها و تلاش دشمن برای ایجاد نارضایتی و مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل زیست‌محیطی و حمل‌ونقل، دستگاه‌های مسئول تمام توان خود را برای مدیریت شرایط و تداوم خدمت‌رسانی به کار گرفته‌اند.
معتمدیان با اشاره به اقدامات دستگاه‌های تخصصی در مدیریت پیامدهای این حملات گفت: نهادهای مرتبط در حوزه‌های محیط زیست، مدیریت آب و بهداشت با به‌کارگیری حداکثر ظرفیت‌های خود تلاش کرده‌اند شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که کمترین آسیب به زندگی شهروندان وارد شود.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر نیز همراه با مسئولان حوزه‌های بهداشت و محیط زیست، ارتباط مستقیم با مردم برقرار شده و آموزش‌ها و توصیه‌های لازم برای حفظ سلامت عمومی ارائه شده است.
استاندار تهران همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه مدیریت بحران تصریح کرد: از زمان آغاز نخستین حملات طراحی‌شده علیه کشور، به‌ویژه در تهران، تصمیمات مهمی در سطح دولت و وزارت کشور اتخاذ شده و در چارچوب ستاد مدیریت بحران، ظرفیت‌های مختلف برای مواجهه با شرایط اضطراری سازماندهی شده است.
معتمدیان گفت : در همین راستا بیش از ۵۲۵ مرکز در سطح استان تهران در حوزه‌های مختلف خدماتی و امدادی ساماندهی شده‌اند تا در شرایط بحران بتوانند به‌صورت هماهنگ و مؤثر به شهروندان خدمات ارائه دهند.
حمل‌ونقل عمومی رایگان شد / سازوکار ثبت و جبران خسارات شهروندان فعال است
محمدصادق معتمدیان همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد شهروندان اظهار کرد: در راستای حمایت از مردم و مدیریت مصرف سوخت، خدمات حمل‌ونقل عمومی در تهران به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و شهروندان نیز با استقبال از این طرح، بدون مشکل از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.
وی افزود: مدیریت و تقسیم کار در این حوزه با نظارت شهرداری تهران انجام شده و شهروندان تهرانی می‌توانند برای پیگیری امور مربوط به خسارات احتمالی به ۲۲ منطقه شهرداری تهران و ۱۲۶ ناحیه شهری  مراجعه کرده و پرونده‌های خود را ثبت و مدارک لازم را ارائه دهند.
استاندار تهران ادامه داد: پس از انجام ارزیابی‌های لازم، روند جبران خسارات از سوی شهرداری تهران انجام خواهد شد و این سازوکار برای شهرستان‌های استان تهران نیز پیش‌بینی شده است.
معتمدیان همچنین با اشاره به نقش ستاد مدیریت بحران استانداری در این روند گفت: شهروندان در شهرستان های استان تهران  نیز می‌توانند برای تسهیل امور و پیگیری پرونده‌های خود به دفاتر فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه کنند و فرآیند بررسی و ثبت خسارات را انجام دهند.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌ویژه در حوزه ساخت‌وساز و خدمات شهری با همکاری استانداری در حال ارائه خدمات هستند، افزود: در مرحله نخست جبران خسارات جزئی در دستور کار قرار دارد و پس از تکمیل پرونده‌ها، خسارات گسترده‌تر نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
استاندار تهران در ادامه با اشاره به نقش مردم در حفظ امنیت استان تصریح کرد: در کنار تلاش‌های نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی برای تأمین امنیت استان، مشارکت و همراهی مردم نقش بسیار مهمی در حفظ آرامش و ثبات دارد.
وی افزود: رویکرد امنیت مردمی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از سیاست‌های مؤثر کشور بوده و امروز نیز نیروهای داوطلب و مردمی در کنار نهادهای امنیتی، انتظامی و نظامی برای حفظ امنیت شهروندان فعالیت می‌کنند.
معتمدیان با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های نظارتی و امنیتی در نقاط مختلف استان گفت: صدها ایستگاه بازرسی برای ارتقای سطح امنیت شهروندان ایجاد شده و نیروهای پلیس، دستگاه‌های امنیتی و سایر نهادهای مسئول به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام مأموریت هستند.
استاندار تهران در پایان با اشاره به مواضع کشورهای غربی در حوزه حقوق بشر اظهار کرد: در حالی که برخی کشورهای غربی خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند، در سال‌های اخیر شاهد سکوت آن‌ها در برابر اقدامات خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان، زنان و سالمندان بوده‌ایم؛ موضوعی که پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن حتی می‌تواند بر زندگی مردم اروپا نیز تأثیرگذار باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.