تصمیم نفتی کویت، اوپک را زیر فشار برد

عصر ایران یکشنبه 17 اسفند 1404 - 10:16
به گفته منابع آگاه، بسته ماندن تنگه هرمز موجب پر شدن مخازن نفتی کویت و کاهش شدید تولید این کشور شده است.

منابع آگاه از تصمیم کویت برای کاهش برداشت از برخی میادین نفتی در پی پر شدن مخازن این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش تسنیم، کویت که از اعضای مؤسس اوپک محسوب می‌شود، در حال ارزیابی راهکارهایی برای محدودتر کردن توان تولید و پالایش خود می باشد و هدف اصلی آن تنها تأمین نیازهای داخلی است.

اطلاعات مربوط به بخش کشتیرانی حاکی از آن است که انبوهی از نفتکش‌ها در خارج از تنگه هرمز متوقف مانده و امکان پهلوگیری در بنادر را ندارند.

این آبراه حیاتی، مسیر عبور حدود 20 درصد از نفت و گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) جهان به شمار می‌رود.

پیش از این و در تاریخ 3 مارس، کارشناسان بانک جی‌پی مورگان در یادداشتی هشدار داده بودند که در صورت تداوم بسته بودن تنگه هرمز، صادرات نفت خام عراق و کویت ظرف چند روز قطع خواهد شد.

این بانک آمریکایی برآورد کرده بود که تا روز هشتم درگیری‌های نظامی در منطقه خاورمیانه، مجموعاً روزانه 3 میلیون و 300 هزار بشکه از تولید نفت کاسته می شود.

بر اساس محاسبات این نهاد مالی، عراق و کویت به ترتیب تنها حدود 3 و 14 روز زمان دارند و پس از گذشت این مهلت، مجبور به توقف کامل صادرات نفت خود از طریق تنگه هرمز خواهند شد.

از سوی دیگر، پس از تجاوز رژیم های تروریستی آمریکا و اسرائیل به ایران، بازار نفت شاهد جهش قیمت‌ها بوده است.

این درگیری‌های نظامی گسترش یافته و منجر به اختلال در فرآیند تولید، تعطیلی پالایشگاه‌ها و مراکز تولید ال‌ان‌جی در مناطق استراتژیک انرژی انجامیده است.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید