سرویس اقتصاد مشرق _ طی روزهای اخیر و با آغاز دور دوم درگیری های محدود ایران با آمریکا و اسرائیل؛ مدیریت معقول فضای سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور به صورت ویژهتری مد نظر مسئولان امر در حیطه های اشاره شده قرار گرفته است.
در این رابطه و در بحث امنیتی مثلا می توان به هشدار جدی وزارت اطلاعات اشاره کرد که طی پیامی علنی که در رسانه ها به صورت پرتکرار مخابره شد تأکید کرده است که با عناصر خرابکار و معاضد دشمن به مثابه "سرباز اسرائیلی" برخورد خواهد شد.
از حیث سیاسی نیز شاهد هستیم که به مدد درایت های رهبر شهیدمان آیت ا... خامنه ای، نظام اسلامی در منتهای استقرار و تضمین روال بروکراتیک و قانونی خود قرار دارد، شورای رهبری بلافاصله تشکیل شده است و اعضای مجلس خبرگان نیز در حال طی فرایند برای معرفی رهبریت جدید نظام هستند.
در بحث اقتصاد و بویژه مقوله "قیمت ها" و موارد مرتبط با معیشت مردم اما به نظر می رسد با خلل هایی مواجهیم که نیاز به توجه جدی دارد!
البته می بینیم که طبق اذعان مسئولان و واقعیت های بازار؛ بحث "ذخیره کالا" و تأمین مایحتاج مردم به خوبی انجام شده لکن این جهاد اقتصادی مسئولان امر وقتی تکمیل می شود که مبحث قیمت ها نیز مورد نظارت و کنترل های جدی باشد و شاهد برخوردهای پشیمان کننده با گرانفروشان و محتکران و بازگشت قیمت های به کانالهای واقعی و رقابتی باشیم.
در همین زمینه، اکبر فتحی، معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه مجوزی برای گرانفروشی وجود ندارد گفته است که بهصورت کلی هیچ افزایش قیمتی نداشتهایم، همکاران بازرسی و نظارت وزارتخانههای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، به همراه اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی، بهصورت میدانی نظارت دارند و در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی و تعزیرات لازم با متخلفان انجام خواهد شد.
او در خصوص کنترل شرایط موجود توضیح داد: هیچ نگرانی در خصوص ذخایر کالاهای اساسی و استمرار جریان تامین وجود ندارد. در بنادر کشور نیز تامین کالاهای اساسی بهصورت کامل در حال انجام است. از مردم درخواست میکنیم با رعایت نیاز واقعی خود و پرهیز از خریدهای هیجانی، شرایط را مدیریت کنند. همانطور که در دورههای گذشته نیز شاهد بودیم، مردم همکاری و همراهی لازم را داشتهاند و مطمئن هستیم در ادامه نیز با رعایت این نکات، امکان مدیریت شرایط به بهترین شکل فراهم خواهد بود.
حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در همین باره به ایسنا گفته است: با وجود نظارتهایی که صورت میگیرد مردم میتوانند تخلفاتی که در حوزه قیمت صورت میگیرد را به اشکال مختلف همچون تلفنی با شمارههای ۱۲۴ و ۱۳۵، مکتوب و حضوری گزارش دهند تا تعزیرات و اصناف به واحد مراجعه کرده و برخورد کنند. [1]

بایستی تأکید کرد که این مصاحبه های خوب و عبارت های محکم اما مادام که با هشدارها و برخوردهای مهم قضایی و امنیتی - نظیر پیام وزارت اطلاعات در بحث سرباز اسرائیلی محسوب شدن مزدوران داخلی دشمن- همراه نشود و قید قاطعیت حکومتی به آن الصاق نباشد حاصل چشمگیری نخواهد داشت.
همچنانکه طی ماه های گذشته و علیرغم تأکیدات صریح دولت بر کنترل گرانی و برخورد با گرانفروشان نیز اما عملا توفیق زیادی به دست نیامد!
لذاست که از مسئولان امر بویژه در دو وادی امنیت و قضا انتظار است که با عنایت به شرایط جنگی کشور؛ هشدارهای شدید اللحنی همراه با پیوست تضمین اجرایی را خطاب به گرانفروشان و محتکران صادر کرده و این جنایتکاران را نیز همچون مزدوران مسلح دشمن تلقی کنند.
چه بسا که با این درایت و خردمندی، شاهد باشیم نفحات کنترل معقول بازار و دفاع حکومت از قیمت های رقابتی حتی در شرایط جنگی هم اما در کشورمان جاری شود و مردم ببیند که مسئولان می توانند کشور را در شرایط جنگی حتی از شرایط عادی هم بهتر مدیریت کنند.
تأکید می شود که راه تحقق این رویداد مثبت و تکمیل جهاد مسئولان در دفاع از ایران و مردم از حیث اقتصادی؛ صرفا از دالان قاطعیت قضایی و امنیتی در مقابله با گرانفروشان و محتکرین می گذرد.
پیش از این و چند سال قبل بود که یکی از مقامات بلندپایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این گفته بود که گرانفروشان و کسانی که خون بازار را در شیشه می کنند؛ از نظر سپاه، عامل و ستون پنجم دشمن هستند.
***
1_isna.ir/xdW3kV






