آژانس، حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم کند

صدا و سیما سه شنبه 12 اسفند 1404 - 23:15
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای که آمریکا برای توجیه تجاوزش به کشورمان مطرح کرده است، کاملا نادرست است و آژانس باید حملات غیرقانونی به تأسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم کند.

آژانس، حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سخنانی در نشست ویژه شورای حکام این آژانس افزود: این ادعای دروغین منعکس کننده استفاده گسترده از فریب در سیاست خارجی آمریکا است و آنها در گذشته نیز از چنین نیرنگ‌هایی برای توجیه تجاوزات خود استفاده کرده‌اند.

نماینده دائم کشورمان اضافه کرد که آمریکا و رژیم اسرائیل، به بهانه جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران، رهبر معظم ما را که فتوای حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی شامل سلاح هسته‌ای را صادر کردند، در کنار صد‌ها کودک و شهروند دیگر به شهادت رساندند.

نجفی از آژانس خواست این تجاوزات را به طور قاطع به عنوان نقض اساسنامه خود و قطعنامه‌ها و تصمیمات کنفرانس عمومی و شورای حکام این نهاد محکوم کند؛ چون بر اساس آنها «هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای که به اهداف صلح آمیز اختصاص دارد، نقض اصول منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس محسوب می‌شود.»

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه درگیری فعلی نتیجه انفعال و  اقدام نکردن شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر تجاوزات آمریکا و اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه است، تصریح کرد: پاسخ مؤثر ندادن ، الان خطر جسورتر شدن متجاوزان را برای ارتکاب نقض‌های وحشیانه‌تر و با شدت بیشتر به همراه دارد.

وی افزود: شورای حکام مسئولیت دارد که به طور قاطع در اجرای مأموریت‌های قانونی خود عمل کند، چون انفعال اعتبار و اعتماد به این آژانس را بیش از پیش به خطر خواهد انداخت.

نجفی با اشاره به تجاوزات مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل در میانه مذاکرات، گفت: در نتیجه این تجاوزات ستون‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شدت تضعیف شده‌اند و شگفت آور اینکه این اقدامات را یکی از کشور‌های امین این پیمان به همراه رژیم دیگری که هم دارای سلاح هسته‌ای است و هم به هیچ یک از اسناد بین المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی نیز نپیوسته، صورت داده اند.

نماینده دائم کشورمان گفت اقدامات ایران در دفاع و محافظت از قلمرو، حاکمیت، تمامیت، شهروندان و منافع خود نیز در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل صورت گرفته و تا زمانی که تجاوزات به طور کامل و بدون قید و شرط متوقف شود، قویا و با صلابت ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که تاریخ پرافتخار و ماندگار ایران گواه است که متجاوزان به این سرزمین همواره از کرده خود پشیمان شده‌اند.

وی در پایان گفت: امروز آخرین فرمان رهبر شهید ما مبنی بر مقاومت تا آخرین نفس، در سراسر کشور طنین انداز شده است و بر اساس آموزه‌های دینی ما، کرامت نه از طریق تسلیم، بلکه با پایداری و فداکاری استوار در برابر ظلم و بی عدالتی حفظ می‌شود.

نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست ایران و روسیه و با هدف بررسی تحولات مرتبط با تجاوز مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل به کشورمان تشکیل شده بود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.